Edukacja przedszkolna to niezwykle ważny etap w rozwoju człowieka – w najmłodszych latach kształtuje się większość umiejętności intelektualnych i społecznych dziecka. Ten okres jest kluczowy dla wszystkich obszarów rozwoju dziecka.
Bazę do działań w Dobrym Starcie tworzą:
· profesjonalna, pogłębiona diagnoza potrzeb i umiejętności dziecka
· rzetelnie realizowany program terapeutyczny
· nastawienie na rozwój funkcjonalnych umiejętności dziecka
· spójność odziaływań wobec dziecka w całym przedszkolu - "rozwiązanie zawsze idzie z dzieckiem"
· współpraca z rodzicami i wspólne rozwiązywanie problemów
Pracujemy w oparciu o Indywidualny Plan Edukacyjno – Terapeutyczny (IPET) dla każdego dziecka, tworzony na podstawie dogłębnej diagnozy nowoczesnym narzędziem VB-Mapp do oceny umiejętności uczenia się oraz umiejętności językowych i społecznych dzieci z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwoju.
W pracy nad komunikacją wykorzystujemy AAC – komunikację wspomagająca i alternatywną: system komunikacji PECS (Picture Exchange Communication System) oraz system gestów Makaton.
W pracy terapeutycznej stosujemy podejście integrujące sprawdzone i skuteczne metody terapeutyczne, w znacznej mierze opierając się na terapii behawioralnej – Stosowanej Analizie Zachowania.
Stale podnosimy swoje kompetencje, uczestnicząc w szkoleniach i warsztatach. Pracujemy pod stałą superwizją certyfikowanego superwizora behawioralnego.
Bardzo cenimy sobie aktywną współpracę z rodzicami dziecka i spójność działań na terenie przedszkola i domu.
We współpracy z rodzicami dziecka prowadzimy w przedszkolu trening czystości, trening jedzenia.
Oczywiście realizujemy również zajęcia pedagogiczne z wykorzystaniem przedszkolnej podstawy programowej, dopasowanej do potrzeb i możliwości naszych dzieci.
Nasi podopieczni realizują zajęcia terapeutyczne zarówno indywidualne jak i grupowe:
· terapia na bazie programu VB-Mapp
· terapia psychologiczno-pedagogiczna
· terapia logopedyczna
· terapia integracji sensorycznej i terapia ręki (wspomaganie małej motoryki)
· fizjoterapia
· dogoterapia
· ruch rozwijający metodą W. Sherborne
Planując nasze oddziaływania terapeutyczne wykorzystujemy w swojej pracy metody terapeutyczne:
· Dobrego startu wg. M. Bogdanowicz,
· Ruchu rozwijającego W. Sherborne,
· Porannego Kręgu wg. J. Kielina
· symultaniczno-sekwencyjną naukę czytania J. Cieszyńskiej
· "Łatwe czytanie" dla dzieci z autyzmem A. Rajs - Glazar i T. Majer
· alternatywne metody komunikacji - AAC i różnorodne komunikatory i programy (Harpo)
· rehabilitację ruchową (fizjoterapię) w wykorzystaniem różnych metod np: PNF, Kinesiotaping
· terapię zaburzeń integracji sensorycznej i wspomaganie małej motoryki (terapia ręki)
Zajęcia terapeutyczne pod kierunkiem naszych specjalistów odbywają się w profesjonalnie wyposażonych gabinetach i salach.
W naszej pracy wykorzystujemy również terapeutyczne pomoce multimedialne (Wydawnictwa Young Digital Planet) między innymi: Wczesne Wspomaganie Rozwoju, Logopedia, Logo-gry, Mówiące Obrazki.